Tukar Kereta Lagi Bukan Hari Tu Dah Beli Kereta Baru Ke

21:01

2cWDFnc

Oleh Khairul Ezuwan

Kita selalu melihat segelintir orang yang mana setiap 3 atau 5 tahun asyik bertukar kereta baru, siap upgrade lagi. Di fikiran kita menyangka, mereka tentunya orang kaya atau hanya membazir. Pemikiran kita terhadap mereka akan berubah setelah kita tahu kaedah ini.

1. Mereka akan memastikan deposit untuk membeli kereta tidak kurang 20% dari harga kereta tersebut sebagai contoh kereta berharga RM100,000 dengan RM80,000 sahaja pembiayaan.

2. Tempoh pembiayaan maksimum hanya 5-7 tahun sahaja. Yang banyak saya lihat jika harganya begini, mereka akan guna kaedah 5 tahun sahaja pembiayaan. Sebenarnya kita boleh bayar untuk tempoh lima tahun tetapi kita kita yang buat pilihan untuk 9 tahun sebab nak bayar installment yang lebih murah.

3. Kenapa 5 tahun? Kereta adalah sewa beli yang merupakan satu liabiliti yang negatif. Waranti kereta baru juga biasanya maksimum 5 tahun sahaja dan banyak kereta bermasalah selepas 5 tahun. Mereka akan tukar kepada kereta baru sebelum tempoh waranti tamat. Dapat waranti baru lagi 5 tahun. Maknanya, less cost of maintenance dan berkait juga dengan keselamatan seperti risiko kerosakan di tengah jalan.

4. Trade in kereta tersebut dalam tempoh 5 tahun, kereta pun sudah habis bayar. Kereta yang baru berusia 5 tahun masih mempunyai nilai yang tinggi di pasaran kerana beli kereta terpakai baru berusia 5 tahun, masih boleh buat pembiayaan bank 9 tahun. Jadi, permintaan masih tinggi kepada pembeli kedua.

Ambil depreciation value 10% setahun. Maknanya value masih ada RM50,000. Jadikan sebagai deposit kereta baru yang berharga RM130,000. Pinjaman RM80,000 sahaja. Jadi, komitmen masih tidak berubah tetapi dapat kereta baru yang lebih selesa dan yang paling penting, peace of mind dengan waranti yang disediakan.

5. Kereta baru, profit rate yang lebih rendah. Lebih pendek tempoh pembiayaan biasanya semakin rendah profit rate yang diberikan.

Sekadar berkongsi kaedah, tidak semestinya boleh diikuti kerana setiap orang mempunyai capacity, capability and mentality yang berbeza. Ada yang memang mampu bayar tempoh 9 tahun, ada yang mahu cepat habis bayar, ada yang suka tiada hutang kereta, ada yang lebih suka beli kereta murah cash. Itu terpulang kepada pilihan masing-masing. Mana yang sesuai, boleh gunakan kaedah ini. – Khairul Ezuwan | The Reporter

SUKAKAN ARTIKEL INI? SHARE!!
LAYARIcite_heboh_3.png
LIKE PAGE KAMI DI FACEBOOK @CiteHeboh

Sumber: citeheboh

–> Klik jika rasa post ini patut dibuang

Artikel ini hanyalah perkongsian dari pelbagai website dan blog. Sekiranya perkongsian artikel yang dilaporkan disalahertikan kami tidak akan bertanggungjawab. Terima Kasih

You Might Also Like

0 comments

Online