Sayalah yang naikkan bendera Tanah Melayu 31 Ogos 1957

23:00

image.png

Sebahagian dari pada pekerjaan hakiki Mohd Sarif Kalam membutuhkan beliau menaikkan bendera Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) ketika ada majlis rasmi.

Bersama rakan setugas lain, beliau bakal sentiasa meyakinkan tak berlakunya sebarang kecacatan yang bakal merosakkan upacara yang sedang berjalan.

Tetapi, pada tanggal 31 Ogos 1957 apabila Persekutuan Tanah Melayu diisytiharkan mencapai kemerdekaan di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur, pesara tentera laut berusia 79 th. itu terasa sedikit kelainan.

Keseluruhan badannya gemuruh jadi hampir menangis kerana sangat sayu menyedari dianya ada di tengah lautan manusia untuk melaksanakan hanya satu tanggungjawab yang baginya akan tidak berulang, tuturnya dalam temu bual di tempat tinggalnya disini baru-baru ini.

Katanya, pekerjaan itu lebih berat berbanding hari umum kerana perlu menambah bendera Persekutuan Tanah Melayu (yang saat ini dikenali sebagai Malaysia serta bendera dikenali sebagai Jalur Gemilang) secara rasmi buat pertama kali untuk dipersembahkan pada orang ramai.

Sebelumnya itu, Mohd Sarif cuma lihat bebrapa sistem pembuatan bendera itu dari jauh sewaktu melakukan latihan menambah bendera berkenaan di Depoh Latihan Polis (saat ini Pusat Latihan Polis) di Jalan Semarak, Kuala Lumpur.

Pakcik berkampung empat hari tiga malam di Depoh itu untuk meyakinkan latihan menambah bendera Malaysia jalan lancar serta pada kesempatan itu, pakcik lihat bagaimana ia (bendera)

dibuat.

Memang rasa bangga kerana jadi pada orang yang pertama melihatnya, namun pakcik rasa pelik kerana perasaan (bangga) itu belum cukup menyengat.

Sampailah apabila tiba detik bersejarah, perasaan semangat itu lain, penambahan lagi apabila kedudukan kita ada di tengah padang, dikelilingi orang-orang kenamaan termasuk Perdana Menteri pertama Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj.

Ia menjadikan detik itu lebih berarti kerana semua orang tertumpu pada arah bendera Malaysia, kata Mohd Sarif.

Katanya, beliau bertuah kerana di beri kepercayaan yang tinggi oleh ketua unitnya untuk melakukan tanggungjawab itu, meskipun pada intinya beliau hanya seseorang laskar umum di bahagian komunikasi TLDM saat itu.

Pakcik dipilih lakukan tugas itu saat baru berumur 20 tahun dan telah dua th. bekerja.

Mujur, pakcik dibantu dua lagi individu bersama pakcik saat itu iaitu pegawai bentara kanan (Awang Mohd Salleh) serta laskar kanan TLDM (Oliver Culvelt Samuel) serta kami melakukannya dengan prima sekali sembari diiringi nyanyian lagu Negaraku, kata beliau yang berasal dari Batu Pahat itu.

Mohd Sarif berkata sesudah beliau menamatkan perkhidmatan dengan TLDM pada 16 April 1987, beliau sering bercerita kembali detik-detik sehubungan dengan masyarakat seputar termasuk anaknya dan saudara-mara.

Menurut dia, perkongsian beliau itu sebagai mengingatkan golongan muda supaya lebih menghargai serta mengerti sebaiknya erti kemerdekaan sesudah pejuang negara bertungkus-lumus hadapi pelbagai konflik saat hadapi penjajahan asing dan konfrontasi bermula masa 1940-an hingga 1960-an.

> K1ik jika rasa post ini patut dibuangArtikel ini hanyalah perkongsian dari pelbagai website dan blog. Kami tidak bertanggungjawab keatas segala pandangan terhadap artikel ini. Terima kasih

Sumber: superkiram

–> Klik jika rasa post ini patut dibuang

Artikel ini hanyalah perkongsian dari pelbagai website dan blog. Sekiranya perkongsian artikel yang dilaporkan disalahertikan kami tidak akan bertanggungjawab. Terima Kasih

You Might Also Like

0 comments

Online